27 januari 2013

Flippa London

På tisdag åker jag iväg till BETT i London på uppdrag av Barnverket. Det ska naturligtvis bli fantastiskt roligt och jag hoppas att jag kan få många nya inputs för digitalt lärande. Jag hoppas förstås kunna blogga från London så häng gärna på och läs mina blogginlägg nästa vecka.

När det började närma sig BETT-vecka och avresa började jag fundera på hur jag skulle kunna låta det här bli till nytta även för mina elever. Jag har beslutat mig för att göra en flipp för att mina elever ska lära sig lite om London. De har därför fått i "läxa"att ge mig uppdrag att utföra i London. För att kunna ge mig uppdragen måste de först läsa på en del i ämnet. Uppdragen till mig kommer eleverna att skriva in i en survey som ligger sist i flippen, men som jag väljer att inte publicera här. (Flippen i sin helhet finns på Charliebloggen)).
Flippen ser ut så är (fetad text):


På tisdag kväll åker fröken K till London. London är huvudstaden i Storbritannien Då ska ni få ge henne ett uppdrag. Det är viktigt att det är ett uppdrag som hon inte kan göra någon annanstans än i London. Det ska vara något som är gratis och det ska vara något som går att göra mitt i London. Det är också bra om det är något som går ganska lätt och snabbt att göra. (Fröken K är där för att arbeta och hinner tyvärr inte göra saker som tar för lång tid.) Lägg in ditt uppdrag till fröken K i rutan under flaggan. Skriv ditt uppdrag tydligt och i flera meningar så att fröken K verkligen förstår vad du menar.

Glöm inte att du har multiplikationstabellen i läxa också. Du väljer själv vilken tabell du vill träna på. Välj en som du känner dig osäker på. Du kan träna på t.ex. Webbmagistern. Den som vill får också göra en IUL.

För att kunna ge fröken K ett bra uppdrag så måste du lära dig lite om London först. Läs på lite och ta gärna de här länkarna till hjälp:

Karta över London.
Fakta om London 1
Fakta om London 2
Kända platser i London
Saker som är gratis i London


Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av det här. Resultatet lär jag inte veta förrän efter resan, av naturliga skäl. Lite oroad är jag över vilka tokigheter de kommer att skicka iväg mig på, men det är det klart värt!


4 kommentarer :

  1. Oj vad roligt det ska bli att följa dina öden och äventyr under BETT - vi ser fram emot kloka tänkvärda och intressanta blogginlägg. Blir mest spännande att se vad du får för tankar kring hur digital teknik kan främja föräldrasamverkan mellan skola och hem!

    Det flippade uppdraget till eleverna tycker jag låter riktigt roligt, och är ju ett ypperligt sätt att ge både dig och barnen lite "bonuslärande" - hoppas ungarna kommer på riktigt galna uppdrag till dig. :-D

    /Helena, samordningsgruppen Barnverket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja digital teknik ger verkligen möjligheter till ett enklare samarbete mellan skola och hem. Att arbeta tillsammans med ett gemensamt mål är viktigt för att kunna bygga en skola för framtiden.

      Radera
  2. Får vem som hels lägga in ett uppdrag undrar mannen mittemot vid köksbordet ;)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är inte den förste som undrar. ;) Under måttliga former så kunde det kanske vara kul. :)

      Radera