16 mars 2013

SETT 2013 - en månad kvar

Nu är det bara en månad kvar innan SETT 2013 är här!
Jag har allt oftare fått frågan vilka talare jag rekommenderar eller vilken dag man bör välja om man bara kan välja en dag. Helt ärligt så är det här en väldigt svår fråga. På SETT 2013 finns inga måsten. Det är så otroligt många bra föreläsare som kommer från SETT att jag faktiskt (och helt ärligt) inte kan säga att den ena är bättre än den andre. Jag kan däremot säkert säga att det lönar sig att titta igenom programmet i förväg. Att gå på SETT är inte så enkelt som det kan verka och lägger upp en plan för din SETT-upplevelse.

Titta igenom talarlistan och gör en första bedömning av vilka talare du är intresserad av. Om du hittar någon som du känner att du absolut inte vill missa så bokar du förstås in de tiderna först och främst. De man först fastnar för brukar ofta vara dom som man redan känner till. Tänk också på att en del talare föreläser båda dagarna, vilket kan göra valet av dag lättare om du måste välja.
När du har valt ut dina måsten så tittar du igenom listan igen. Om du bara kan gå en dag av de två så koncentrerar du dig på de övriga talarna på den dagen istället för att gräma dig över de som du missar den andra. Kunde du klona dig hade det varit det bästa valet, men det alternativet finns inte ännu.
När du tittar igenom talarlistan en andra gång så stanna inte bara vid namnen och beskrivning av vad de arbetar med. Ta dig tid att googla lite. Leta reda på talarnas bloggar, läs deras twitter och kolla upp den litteratur som de har skrivit. Det här gör att du kanske kommer att upptäcka en eller annan person som du inte alls hade trott att du ville lyssna på. Det kanske öppna nya tankemönster hos dig som du känner att du vill utforska mer om. Så var inte rädd att gå till en föreläsning som du tidigare aldrig hade hört talas om. Alla talare håller hög kvalitet och att hitta nya guldkorn och tankefrön är alltid positivt.

Det kan hända att du får luckor i ditt program. Där bokar du in alla de utställare som kommer att finnas på SETT 2013. En del vill informera, andra vill sälja saker till dig och ytterligare en kategori vill visa vad de arbetar med. Du kanske inte är där för att köpa, men tänk på att ett möte med ett företag och deras produkter kan ge dig idéer att arbeta vidare med. Det betyder inte att du måste köpa just deras produkter, bara att du kan ge dom lite av din tid för att se om det väcker några tankar. Fastna inte i att du måste ha en viss programvara eller ett visst antal lärplattor, för det kommer bara att begränsa dig i den kreativitet som ett informellt samtal kan ge dig.
Alla som vill informera dig och visa upp sitt arbete kommer att ge dig en miljon tankar. Låt det strömma fritt! Våga tänka mer, längre, djupare och bredare. Samma sak gäller här som när du pratar med försäljare: Låt dig inte hindras av att det dyker upp tankar hos dig som "Klart att dom kan göra det här - dom har ju 1:1!" eller "Jag är inte tillräckligt bra för att kunna göra såna saker med mina elever." Idéer som du får och som kan kännas helt galna kan visa sig vara riktigt vettiga när de får mogna eller struktureras lite bättre.

Jag skrev i början att det inte fanns några måsten. Det var en lögn.
Ett måste finns och det är att besöka Bloggers Corner!
Om du inte kan komma till SETT alls så kan du följa våra blogginlägg. Om du inte kan välja mellan två föreläsare så finns det goda chanser att någon av oss bloggare skriver om den andra. Och om du vill ha ytterligare ett perspektiv på den föreläsning som du har lyssnat på så har du oss bloggare där med ett extra perspektiv.
Ingen av oss bloggare kommer att sitta fastklistrade där. Vi kommer att springa runt på föreläsningar och annat, men vi återvänder alltid till tryggheten i Bloggers Corner. Vill du träffa mig eller någon annan av alla bloggare är det säkraste stället att hitta oss på just där. Personligen kan jag vara lite okontaktbar när jag skriver och är inne i ett flöde (fråga bara mina barn om du tvekar i den frågan), men det betyder inte att jag kommer att skriva jämt eller att jag inte uppskattar att du kommer förbi. Att knyta kontakter är bland det roligaste med såna här event och jag tänker njuta av att träffa nya och gamla bekantskaper från Twitter, Facebook och irl-mötesplatser. Bloggers Corner kommer att bli den ultimata mötesplatsen att träffa folk på! 
Missa inte det!

Jag ser fram mot två dagars umgänge i Bloggers Corner med:

Anna Kaya - alltid så väldigt klok och lugn, vilket är beundransvärt på flera sätt
Emil Jansson - om du bara själv förstod hur bra du är Emil!
Oscar Semb - min "twitterson" och den mest närvarande nyutexade läraren jag känner - Go Oscar!
Linda Linder - en klockren pedagog, alla lärare som undervisar äldre barn borde läsa och lära av Linda
Max Entin - jag gillade Max redan innan jag träffade honom irl, har skarpsynt humor och är väldigt trevlig
Stefan Pålsson - den mest heltäckande skolbloggaren vi har på både bredden och djupet - och en kul typ :)
Malte Von Sehestad - har koll på det mesta av det bästa... och har humor dessutom
Allan Kjær Andersen - IT och utbildning ur ett rektorsperspektiv
Anja Emilie Madsen - lärare och bibliotekarie - härlig kombo, det vil være sjovt at møde dig Anja
Elias Giertz - fler lärare borde lyssna på Elias!
Ayla Löfving - student med potential, ska bli kul att ha dig med i gänget



Och...
Jag har mina tankar om vilka föreläsningar jag vill gå på, men känner jag mig själv rätt så kan det lika gärna ändra mig där och då. Därför går jag inte ut med några specifika tips. Det bästa är nämligen att du utgår från vad som intresserar just dig.


Vi ses på SETT 2013 - det kommer att bli SÅ kul!



2 kommentarer :