16 juni 2013

Lärarlegitimation


Så här ser mina år på universitetet ut. Jag skickade in åtta papper och fick tillbaka ett. Det tog 9 månader. Jag klagar inte på designen, men funderar över innehållet. I botten har jag min 1-7 SO lärarexamen. Den var gratis på den tiden. Idag kostar det de facto 1500 kronor att få ut sin examen eftersom du inte kan undervisa (efter 2014) utan att ha det här pappret. Det är inget du får per automatik efter x antal år på lärarhögskolan, utan eftersom det ingår ett introduktionsår i det här pappret (inte synligt utan implicit) så måste man betala för det. Jag antar att det innebär att man betalar för sin introduktionsår då?

Vadå? Skrev jag fel? Nej då. Jag har gått en lärarutbildning som heter 1-7 SO. Av någon anledning hade lärarhögskolan några år då de hade den utbildningen. Men se svenskan slank med i alla fall. Det får mig att undra över hur de som läste 1-7 Sv får ut sin legitimation. Får de med SO ämnena på samma sätt? (Om någon av er sitter inne med en sån examen så får ni gärna berätta.) Den här utbildningen, 1-7 SO hade en så kort livstid att knappt någon har hört talas om den. Jag undrar om ens mina gamla kursare minns att svenskan inte var med där. Det här innebär att alla alltid har tagit för givet att jag varit 1-7 lärare SO/Sv oavsett vad jag har sagt och visat upp papper på, men härmed erkännes att så icke varit fallet. Förrän nu då.
Att till på köpet vara legitimerad för SvA - är det en extra bonus? Och i så fall för vem?

Jag har inte legitimation för att undervisa matematik över årskurs 3 och NO bör jag inte peta på alls. Det är helt ok i min bok. Det finns otroligt skickliga lärare som kan sköta den biten. för mina elever efter 1 juli 2015.
När det gäller SO ämnena har jag en liten extra behörighet, ser du det? Jag får nämligen undervisa i historia upp till åk 9. Det här kommer sig av att jag har studerat lite mer än bara på Lärarhögskolan.(Ja det hette så på den tiden.) För att vara riktigt noga är det 190 poäng enligt det gamla systemet och i det ligger en fil kand i samhällsvetenskapliga ämnen. Fast tio av dom (i specialpedagogik) skickade jag aldrig in.180 poäng  i det nya systemet blir 360 poäng om jag inte tänker helt fel..Vi behöver inte gå in närmre på vad de här dubbla examina innebär. Jag nöjer med att nämna ordet 1990-talskris. I vilket fall... Eftersom jag hade poängen så skickade jag in dom.

Andra terminen som jag pluggade i Lund (för att få min fil kand) så gjorde jag det misstaget att glömma bort att söka till de enstaka kurser som ingick i min utbildning. Det innebar att jag helt enkelt fick läsa den kurs som inte krävde någon formell ansökan utan istället gick under devisen "dyker du upp så skriver vi in dig på kursen". Den enda sådana kurs som intresserade mig var historia. Det är den terminens 20 poäng som nu ger mig utökad behörighet som lärare. Tänk vad det kan slumpa sig. Ännu ett erkännande: Kursen hette faktiskt Ekonomisk historia. Men det där första ordet tycks inte spela någon roll för min behörighet. Jag kanske helt enkelt borde ha varit smart nog att söka behörighet för att undervisa i ekonomi upp till åk 9 också. Det kanske hade gått igenom enligt samma princip. Alla andra kurser som jag har läst inom samhällskunskap har inte gett mig ett dugg i den här legitimationen. Jag får anta att det beror på att kurserna inte hade rätt ord i rubriken. Även om innehållet i de kurserna är minst lika relevanta innehållsmässigt som kursen i ekonomisk historia. Men förklara du det för en tjänsteman på ett inhyrt företag. Där tycks det endast vara rubriker med skolans ämnesord i som är rätt och inget annat om det ska gälla för behörighet.

Allt som jag skrev ovan gäller inte riktigt. Eftersom jag har arbetat mer än åtta år över en 15-årsperiod så är jag per automatik legitimerad i alla de ämnen jag har undervisat i och i de årskurser som jag har gjort det. Tydligen ska min arbetsgivare ta hand om den saken och se till att det blir validerat.

Nu kanske du, efter den här massakern av min egen lärarlegitimation, tror att jag inte tar det här med lärarlegitimation på allvar, men det gör jag absolut. Jag tycker att det är jättebra att det finns en lärarlegitimation. Det är bara det att jag inte känner mig särskilt annorlunda mot vad jag gjorde innan klockan 13.19 lördag 15 juni 2013. (Ja jag blev också förvånad över att det skickades ut en lördag. Jag hoppas att den som skickade ut det får ut rätt OB-tillägg.) Jag var stolt över mitt yrke redan innan jag fick mitt mail. Jag har precis samma erfarenheter och kunskaper inbakade i min lärargärning som innan. Det enda är att nu är vissa kurser mer värda än andra och präntade på papper (eller i ett digitalt system om du så vill), vilket i sin tur har begränsat eller förstärkt mina undervisningsmöjligheter. Och om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt hur och med vilken rätt någon kan värdera det för mina elever utan att faktisk veta vad innehållet i mina studier består av.

6 kommentarer :

  1. Vad spännande att ha fått sett ett på "riktigt"! Jag skickade in min ansökan för över ett år sedan, men ännu inte fått tillbaka nåt. Jag misstänker att det beror på att jag har ca 2 års kurser utöver lärarutbildningen som de ska granska och försöka komma fram till vad jag kan undervisa i...Gav dem en riktigt fin utmaning. Jag väntar med spänning på vad jag blir för sorts lärare utöver det jag redan vet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det kan inte stämma. Jag har en lärarexamen, men innan det tog jag en fil kand och i den ingår väldigt många enstaka kurser. Sen har jag ovanpå det 60p (av gamla sorten). Som jag skrev har jag alltså, förutom examen fem års studier i enstaka kurser som jag bland annat la ihop till en fil kand. Och jag hoppas att de granskade allt.
      Jag håller tummarna för att du får ditt leg snart.

      Radera
    2. Nu blev jag fundersam! Vad konstigt att mitt leg ska ta sån tid då?! Jag mailade i december och frågade och de sa att den hade kommit in i alla fall...Än så länge har jag inte hört om nån som väntat längre än jag. Oftast är det 9 månader - 1 år som högst. Nu har ju inte legitimationen varit aktuell så länge, men ändå. Tycker att ett år är lite väl lång tid...

      Radera
    3. Ja det känns faktiskt väldigt konstigt. På dom igen.

      Radera
  2. Jag tycker också att det är märkligt att man får SVA år 1-3 "på köpet" för att man läst svenska. Som gymnasielärare är jag inte alls kompetent att lära ut SVA i lågstadiet, bara för att jag läst in svenskämnet.... Mycket märklig bedömning tycker jag... Grattis till leg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag får en liten gnagande känsla av att SvA år 1-3 inte känns så viktigt. "Vem som helst kan fixa det" eller något.

      Radera