7 augusti 2013

Mirakelgörare - inför en ny termin

Vem har inte sett och hört Taylor Malis fatastiska dikt What Teachers Make. Jag lyssnade på en annan av hans dikter nyss, Miracle Workers.  Nu inför nästa termin kan jag inte låta bli att tänka lite över citatet från en av Malis elever:

"Mr Mali, you're probably the weirdest teacher I have ever had."


En ny termin snart. Jag kommer att inleda med att föreläsa lite här och var och det är roligt att träffa så mycket lärare och se så mycket lärande i hela Sverige. Med största sannolikhet kommer början på det här läsåret inte landa i detsamma som nästa. Så har det varit i många år och förhoppningsvis så fortsätter det att vara så. Vi fortsätter att skapa mirakel och utvecklar våra elever hela tiden, liksom oss själva.
Hos mina egna barn är känslorna blandade inför skolstarten. Den som enligt konstens alla regler inte borde vara begeistrad inför skolan är det och den som brukar trivas så bra känner sig tveksam. Men oavsett känslorna inför ännu ett läsår så hoppas jag att alla mina barn och elever ska få uppleva mirakel även 2013/2014.  Precis på samma sätt som att du som läser det här ska få göra det. Och om du bjuder lite på dig själv så kanske det kommer lite oftare.

Att vara lärare är att skapa mirakel. inte utifrån det egna perspektivet, utan för varje elev som kliver in i klassrummet. Det kan vara att lägga fram den där extra pennan, lyssna på en spännande historia utan slut, hjälpa eleverna att lägga in den där extra växeln, glädjas i framgång, peppa i motgång och att ge eleverna förståelse för att de själva äger alla de möjligheter som vi tror dem om. 

Det är en fin balansgång mellan att bjuda på sig själv och fortfarande behålla respekten i klassrummet. Respekten mellan elever och lärare. Ett förhållande som går åt bägge håll. Märk väl att det är skillnad på auktoritet och auktoritär. Det är därför som jag kan stå på ett pingisbord varje påsk och leda hela skolan i kycklingdansen tills jag blir alldeles svettig. Det är därför jag ibland använder en del av mina raster till att hälsa på i förskoleklassen för att de ska få berätta om sina äventyr och det är därför jag vill att mina elever ska arbeta efter bästa förmåga när vi har en uppgift att utföra. Genom att våga vara det där lilla extra så tror jag att jag många gånger även får ut det där lilla extra. Du behöver inte dansa på borden för att nå dit, men du kanske vågar ta in något nytt i ditt lärarliv istället för att hålla fast i det som alltid har varit. Att utvecklas kan vara skrämmande, men att välja att inte göra det är ännu mer skrämmande.






2 kommentarer :

  1. Tack för din inspiration! Det är ju så här jag vill vara som lärare, min dagliga ambition!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha förmånen att få vara lärare, eller hur! :)

      Radera