5 mars 2014

Uppbyggnad pågår

Ja jag vet.
Det är en himla röra här på bloggen.


Men det gör inget. För livet pågår precis hela tiden. Det har inte tid att stanna upp och vänta på att min blogg ska fungera och se ut perfekt innan jag fått ordning på allt. Själv kan jag se struktur, för jag vet precis hur planen ser ut för fram tiden. Den kanske inte är tydlig för dig. Du kanske inte skulle haft samma plan för din blogg. Jag är inte heller en person som sätter mig och gör bloggen helt färdig innan jag sjösätter den. Det finns en plan och det finns ett mål. På vägen dit kommer det att hända saker. Inte heller är det säkert att jag kommer att hamna där jag själv först trodde. Livet stannar inte upp och under tiden vill jag se hur det den form jag har på bloggen och det jag tänker just nu fungerar. Det kan som sagt se rörigt ut, men det kommer att bli bra.
Jag bygger bloggen på mina egna kompetenser, jag frågar andra som kan mer än jag och jag tar reda på en hel del saker själv. Jag prövar mina koder för att se om det fungerar. Om det blir som jag vill. Om det blir till en fungerande verklighet. Ifall det inte blir särskilt tydligt eller om resultatet inte blir som jag vill så prövar jag igen. Vis av erfarenheten lägger jag på mig nya kunskaper, strukturerar om och prövar på nytt. Det blir aldrig färdigt och jag kommer förmodligen alltid vilja förändra något.
Jag har det här bloggen som mitt digitala skollyft. Pröva, studera och förbättra. Och en himla massa html-kod.

Det här inlägget handlar om mitt bloggbyggande. Egentligen hade det lika gärna kunnat vara en handlingsplan för hur en elev arbetar för att bygga upp sitt lärande.
Aldrig blir man färdig och det finns ständigt nya perspektiv och fördjupad kunskap. Livet fortsätter även om vi inte är riktigt färdiga med eleven. Under tiden behöver vi göra kunskapen begriplig åtminstone för den som ska använda den just nu och som behöver den som grund i framtiden.




0 kommentarer :

Skicka en kommentar