5 maj 2014

Jag förbjuder dig att missa den här appen!

Jag åker iväg till Norge imorgon och blir borta i fem dagar. Det ska bli fantastiskt roligt att få träffa norska pedagoger och se vad de håller på med. Jag kommer att träffa några jag redan känner och har träffat och andra som jag har twittrat med ganska länge nu. Det blir säkert många nya bekantskaper också.
NKUL är uppbyggt på ett sätt så att jag redan innan jag åker dit känner gemenskap med de som ska åka dit. Du har möjlighet att boka in dig i förväg på de föreläsningar, seminarier och workshops som du vill vara med på, så det blir ingen trängsel och osäkerhet ifall du får plats på en viss föreläsning eller inte. Det är också ordnat så att alla äter lunch tillsammans. Visserligen fördelat i ett antal olika matsalar, men ändå härligt inkluderande. Det anordnas också Teachmeet, middagar, pub och träningstillfällen för den som vill vara med på det. Jag måste också säga att informationen fån NKUL har varit mer än föredömlig. Hela tiden uppdaterad info i god tid och snabba svar på mina funderingar över diverse.
Ansvarig för arrangemanget är NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), vilket känns ganska bra. Ett tekniskt universitet som håller i och engagerar sig för fortbildning av lärare. Många tummar upp på det!

Igår fick jag ett av flera mail från NKUL. Det var en app som jag laddade ner. Så genialiskt enkel. I appen har jag nu alla mina inbokade föreläsningar, workshops, karta etc Allt som behövs för en konferens och inte på långa vägar så tungrodd som BETT-appen. För egentligen är det inte en app skapad direkt för NKUL, utan en mycket enkel app som du själv kan använda inför olika arrangemang. Eller varför inte flippa klassrummet med den?! Ge barnen en app till nästa kalas eller varför inte fixa till appen så att den blir en smidig hjälp inför skolans nästa fortbildningsdagar? Lägg in text, filmer, bilder eller en quiz - allt vad du behöver finns där. Möjligheterna är oändliga... och den är gratis!

Appen heter mYouTime och är minst sagt barnslig enkel att hantera vare sig du är skapare eller användare.




Nu!
Dags för nya perspektiv - Dags för NKUL!

2 kommentarer :

  1. Kul app!
    Skriver en rad på RO4:s resurssida med länk till ditt inlägg om det är ok för dig.
    HelenaJBj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du det. Jag älskar såna här "multiappar" som man kan ha till allt möjligt.

      Radera