15 juni 2014

#Flippkon14 - Tack!

Två dagar med #Flippkon14 är över. Två dagar då jag fått förmånen att lyssna på föreläsningar och diskutera med andra som är precis lika intresserade som jag av flippat klassrum och flippat lärande. Förutom de enskilda föredragen så måste jag säga att det som gett mig störst intryck är vilket stort engagemang som finns ute i våra skolor och hur mångsidigt det flippade klassrummet är.
På #Flippkon14 fanns representanter från alla ämnen och stadier av utbildning upp till högskolenivå. Tillsammans hade vi kunnat bild en grymt bra F-gymnasieskola med direkt koppling till forskningsbaserad undervisning.

Jag har fått massor av idéer till nya lektioner och upplägg inför hösten. Det spelar ingen roll om den som levererade en idé inom flippat lärande pratade om högstadienivå i idrott eller kemi på gymnasienivå. Det finns relevans och paralleller att göra till den egna undervisningen. Vad säger forskningen, vilka program kan man använda, vilka hinder och förutsättningar finns, finns det något som är mer flippat än något annat? Alla de frågor som kom upp på #Flippkon14 hade inte svar, men allt behöver inte omedelbara eller ett enda svar. 

Diskussioner, tankar och en mängd trevliga och engagerade pedagoger från olika delar av landet och Åland. Det är vad de här två dagarna har gett mig. Och även om jag var tröttare än vanligt (en nybakad student på hemmafronten och NP med följande betygssättning tär på krafterna) så ångrar jag mig inte ett dugg. Det var givande två dagar och innan vi lämnade skolan som hade härbärgerat oss så pratade vi redan om hur vi ska lägga upp det hela inför nästa år. 

Tack alla ni som kom till #Flippkon14 och ett särskilt tack till er som berättade om era erfarenheter och tankar på olika sätt kring flippat! Ett speciellt stort tack till Gunilla som fixade lokal och roddade utrustningen! Ni har alla bevisat för mig att det finns undervisning som slår undan benen på både politiker, tidningsrubriker och pisaundersökningar.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar