29 juli 2014

Öppet och fritt - ett mailsvar, del 2

Igår skrev jag ett blogginlägg som svar på ett mail, som inte bara jag utan många fler hade fått. Det visade sig att många andra hade reagerat likadant på mailet och det avkrävde en del aktivitet från min sida. Efter att mitt blogginlägg hade gått ut (de första tre timmarna hade jag i snitt ca sex besökare per minut) och jag och andra hade kontaktat de ansvariga för mailet (dels som direkt mailsvar, men också genom en del sökande på andra sätt, eftersom mailet inte innehöll några namn) så fick några tydligen en ursäkt. Jag vet fortfarande inte exakt vad den ursäkten innehöll och svar till mig dröjde. Klockan 2:46 i natt trillade det in ett mail. Jag har beslutat mig för att publicera det i sin helhet här på bloggen och kommer att skriva mina egna tankar med röd färg. (Bra att skriva ut och vara tydlig, eller hur. ;) )
Nu kör vi:




"Öppen replik på: 'Öppet och fritt - ett mailsvar' "

En öppen replik innebär att det läggs just... öppet. Inte att det mailas. Om det finns publicerat på något annat ställe så har ni i vilket fall inte hänvisat dit. Eftersom det nu mailades till mig så förlitar ni er på min välvilja att publicera svaret på min blogg. När jag nu skrev om ert mail på bloggen så är det inte mer än rätt att jag också publicerar ert svar här. (Jag antar att det var er mening.) Nåväl.


"God kväll Karin Brånebäck (och samtliga berörda),

Vi förstår nu att en för oss aningen blyg förfrågan efter testpersoner (eller så kallade "early adopters") till vår nya tjänst StudyLore fick en radikallt annorlunda vändning än vad vi hade vågat hoppas på. Vi har nu noga läst igenom Ditt blogginlägg samt läst vissa av de reaktioner som uppstått till följd av detta, skrivit ner de punkter som framstått som besvärande och här försöka ge en replik på dessa. Det kan inte försvara vårt agerande som nu i efterhand är klantigt och ett stort misstag, men vi vill gärna ge vår syn på ärendet.

Vi har styckat upp dem i punkter för att det för Dig, och samtliga berörda, ska vara lätt att överskåda."

God morgon ("ni som fortfarande inte har gett mig era namn").
Bra, men blyg tycker jag inte att den var överhuvud taget. Möjligtvis i det hänseendet att ni försökte få det att framstå som om ni gjorde mig en tjänst. Helt gratis och utan baktankar. Något som jag fortfarande inte tror på.
Jag kommer att besvara det på samma sätt, dvs svar efter varje bemötande. Jag vill påpeka, också för tydlighetens skull, att inget ur mailet är borttaget. Allt finns med.



"1. "Vill bli tilltalad med namn, annars känns det opersonligt." 
Det är självklart att när ett företag, eller också en person, inte tilltalar en adresserad person vid namn så kan det kännas lustigt. Om man har en e-postadress, telefonnummer eller adress vill man nog gärna bli tilltalad med sitt riktiga namn. Det förstår vi, om än smärtsamt mycket mer nu än tidigare.
Därför ber vi uppriktigt om ursäkt."

Tack för ursäkten. 
Jag tror att ni glömde ett o framför ordet lustigt. Tona gärna ner tilltalet genom att ta bort stor bokstav i början på ordet "Du" så når vi ännu ett steg. Direktreklam i mailboxen uppskattar jag inte, oavsett tilltal.


"2.  "Listan var till för lärare och forskare, inte företag."
Att listan specifikt var till för lärare och forskare hade vi ingen aning om. Det uppdagades inte för oss när vi tittade igenom listan utan framstod för oss som en lista vars syfte var att sammankoppla, inte nödvändigtvis personerna i listan, utan de värdefulla idéer och erfarenheter dessa framstående lärare har att dela med sig av och sprida. Därav drog vi, den kanske förhastade, slutsatsen att någonting nytt inom det område som dessa lärare anser sig förespråkare av, skulle finna en tjänst som denna intressant och till och med värdefull, på en arena med mestadels internationella företags närvaro.
Den slutsatsen var oerhört fel. Det förstår vi nu.
Därför ber vi uppriktigt om ursäkt."

Tack för ursäkten. 
Jag har sett att ni flitigt har retweetat tweets om kollegialt lärande. Något jag absolut inte förknippar med kollegialt lärande är att det jag som lärare lägger ner tid på är till för företag att tjäna pengar på. Hade det varit så hade jag istället sålt listan till er. Ni ska veta att ni inte gjorde bara mig upprörd utan väldigt många andra.
Följden blev att jag bombarderades av undringar varför jag lämnat ut listan och adresserna.
Följden blev att jag kände att mitt eget goda namn drogs i smutsen eftersom några trodde att jag lämnat ut listan till er.
Följden blev att många ville ta bort sig från listan.
Följden blev att några ville gå ut ur forumet.
Följden blev att jag var tvungen att ta bort adresserna från listan.
Följden blev att jag fick ägna en hel del tid åt att städa efter er "felaktiga slutsats".
Allt bara för att ett företag ville tjäna pengar så har det försvårat vårt kollegiala lärande.
Tack för den passningen.


"3. "Inte bra att företag ska tjäna pengar på lärares stressiga situation. Uselt att det är för vinnings skull."

Vi ska vara uppriktiga och säga att vi är ett aktiebolag, vilket självklart medför ekonomiska åtaganden, men att tjäna pengar på lärares stressiga situation och att det enbart är för vinnings skull är helt och hållet en skamligt förhastad slutsats om vår tjänst, som Du för närvarande inte använder.
Vi är två unga killar som länge har varit förespråkare för bättre villkor i skolan, dels eftersom vi själva är djupt drivna av att se en förändring i branschen, men framförallt för att vår mor själv är lärare. Vi har sett alla baksidor och framsidor med läraryrket samt hört rejält otäcka historier, men vi valde att tillsammans med denna mor, samt hennes kollegor och andra, försöka ge utbildningen en chans till förbättring med vårt egna tillvägagångssätt: innovation. Att skapa någonting ur intet kräver dels pengar men framförallt mod och tid. Vi har lagt ned väldigt mycket av alla tre för att skapa en tjänst som vår mor och hennes kollegor, samt övriga, förhoppningsvis ska känna sig exalterade över och uppskatta. För att göra det möjligt hade vi tre alternativa vägar att gå; att ta betalt, att be om bidrag eller också att låta det vara gratis men spionera på användarna för att kunna sälja bra reklam. Vi valde av många anledningar det förstnämnda, men framförallt för att det kändes mest ärligt för oss. Att detta inte framkommit tydligt nog är olyckligt.
Därför ber vi uppriktigt om ursäkt."

Tack för ursäkten.
Jag tycker att det här blir väldigt motsägelsefullt. Visserligen hävdar ni att ni absolut inte vill tjäna pengar på oss lärare, men vi måste ha förståelse för att ni har lagt ner mycket tid och pengar på er tjänst/produkt och därför vill ha betalt? Jag har också skapat något ur intet. Ganska mycket till och med.
Vet ni hur mycket tid (tid är pengar) jag har lagt ut på att administrera gruppen "Flippa klassrummet" (med snart 10000 medlemmar) på Facebook? Vet ni hur mycket tid (och för all del pengar) som jag lagt ner på den här bloggen? På att svara på frågor? Ge tips och råd? Medverka på olika flippmöten? Ge feedback på uppsatser och flippar? På att sammanställa en Nybörjarguide? Jag kan räkna upp många fler saker än så och jag fortsätter att lägga tid (och för all del pengar) på det. Vet ni hur mycket jag har valt att ta betalt för det? Just det
noll
kronor. Skillnaden mellan er och mig är dels att jag gör det för det kollegiala lärandets skull och dels för att det här är en stort intresse för mig att ge något till andra, medan ni vill tjäna pengar. Försök inte inbilla mig att ni gör det här av ert "hjärtas godhet" (citat från Emil i Lönneberga) även om ni försöker maskera det väl även här i svaret. När jag föreläser tar jag betalt eftersom jag är tvungen att vara borta från min ordinarie lärartjänst, men det är inte något som jag försöker dölja eller bortförklara.
Kudos till mor som varit lärare, men jag förstår inte varför ni drar in henne i ert tråkiga tillvägagångssätt.


"4. "Sett det förut: företag som fräckt lånar och tar fria resurser eller utnyttjar att många vill ta genvägar till det flippade klassrummet."

Antingen syftar Du på listan som ”lånades, togs, what have you”, eller på ”fritt” undervisningsmaterial som sprids hej vilt på internet, eller också båda. Om det första är det som åsyftas håller vi med. Det var förhastat, dumt och kanske rent av fräckt i vissas ögon. Men om det generellt gäller undervisningsmaterial håller vi inte med om att det är fräckt. I dagens samhälle handlar allt om att synas. Och synas gör man genom att producera något som är värdefullt för andra. Det kan vara allt från en idé till en produkt så länge det rör om känslor hos människor. Att sprida lärarresurser är ett ypperligt sätt att sprida sina idéer och tankar. Och att många gör det frivilligt tyder på en välvilja hos lärare och att deras verk är större än de själva och att det är verket som förevigas, inte dem själva. Att insinuera att det bara finns ett sätt att digitalisera klassrummet på och att det inte finns några genvägar för lärare ter sig för oss som ett väldigt högdragen attityd till andra lärares potential och individuella förmågor. Den synen på lärare har inte vi."

Det var inte "fräckt i vissas ögon". Det var fräckt. Punkt.
Ni borde nog läsa på lite mer både vad det gäller kollegialt lärande och Creative Commons. Nej allt handlar inte om att synas. I vår värld handlar det om att öppet dela med sig för att lära av varandra, inte för att synas och tjäna pengar. Det kanske känns främmande för er, men det är min vardag. Alla vill inte bli berömda och komma med i en dokusåpa på TV. Chockerande, jag vet, men ändå sant. Att vi sprider våra idéer och kunskaper är för att vidga våra horisonter tillsammans i det utvidgade kollegiet. Det är långt ifrån samma sak som att vi tycker att det är ok att ni fritt tar det och tjänar pengar på det. Därutöver utan att ens ge cred. Istället skriver ni att ni har "kommit över en lista". Det hade aldrig hänt i min värld. Med lite insikt och kunskaper så hade det varit en enkel sak att se vem som "äger" listan. Kanske ni till och med borde ha frågat om det var ok att använda adresserna till det syfte som ni nu gjorde. (Svaret hade fö blivit nej.) Var det svårt att minnas var ni hade hittat den? Det enda jag kan komma fram till är att ni gav blanka den i det, körde på i alla fall och hoppades på att ingen skulle inse var ni fått tag i adresserna. Alla skulle istället hoppa på ert lilla projekt och -gratis- ge tid och feedback till sajten så att ni kunde tjäna ännu mer pengar. Inte ok någonstans!


Jag har aldrig påstått att det bara finns ett sätt att digitalisera klassrummet på. Inte i mitt blogginlägg som var skrivet som ett svar till er och inte heller någon annanstans på bloggen, i flippaforumet eller i övrigt. Hade ni läst min blogg, vilket ni hade gjort om ni varit lite kloka och borde ha gjort eftersom ni försöker sälja på ert koncept på just flippare, så hade ni förstått det. Jag om någon förespråkar ett brett synsätt. Det jag inte är ok med är när företag helt till synes utan skämskudde tror att jag ska tycka att det är ok att ni drar ekonomisk nytta av lärares goda vilja. Som ni beskriver det får ni det att låta som att en lärares mål är att få synas och att få glädjen att skänka våra alster till någon som vill tjäna pengar på det. Dvs på oss. Hur tänkte ni där?

Att påstå att jag har en "högdragen attityd till andra lärares potential" blir bara pinsamt. Hur var det nu igen... Var det ni eller jag som ville sälja? Var det ni eller jag som gav fritt? Jag är mycket väl medveten om lärares potential och har ett stort engagemang för att alla ska vilja och våga digitalisera på sin nivå och med tillit till sin egen förmåga.



"5. "Inbilla mig att det ska underlätta min vardag -> ingen humanistisk välvilja."
Vänligen se punkt nummer 3."

Ledsen, men jag ser inget bra svar under punkt tre. (Ja det skulle vara mitt då...)


"6. Otydligt vem som står bakom företaget."
Vänligen se punkt nummer 3."

Det enda jag ser är "vi är ett aktiebolag"  och "vi är två unga killar". Det säger mig ingenting. Apoteket AB är också ett aktiebolag och det kan vara vilka två unga killar som helst. På min blogg finns en tydlig sida där jag presenterar mig själv med både namn, titel, arbetsplats och vad jag arbetar med. Det finns länkar till min mail och till min twitter där mitt namn är tydligt. 
Jag länkar här för säkerhets skull om ni har missat fliken längst upp med Om mig/Kontakt.
Inga tveksamheter eller otydligheter.



"7. "Att använda dessa färdiga resurser är inte att jobba digitalt."
Vänligen se punkt nummer 4."

Vänligen åter igen: Läs gärna flera inlägg på min blogg och då kanske specifikt de som handlar om den mentala flippen. Jag har för all del skrivit om just det på Skollyftet (just den länken om den mentala flippen leder dit) och i diverse skolrelaterade tidningar också. Jag har pratat om det i olika podcast, riksradio, lokalradio och utländsk radio samt föreläst om det både i Sverige och utomlands. Jag tror jag kan det där.


"8. Inte bra att låsa in kunskap i låsta forum"
Det finns ingenting som är låst på vår tjänst utan allt är skapat för att information ska kunna flöda så fritt som möjligt, både inom tjänsten som utanför. Det är inte mindre ”fritt” än den blogg Du använder i ditt klassrum, eller det Du skriver på Facebook." 

Allt som inte är automatiskt synligt är i mina ögon låst. Jag kommer inte åt det utan att registrera mig, eller hur? Därmed öppnar jag också upp för att ni ska skicka hem saker till min mail som jag inte är intresserad av. Eller för att citera från ert eget policydokument:
"Vidare samtycker du till att Studylore kan komma att använda dina personuppgifter för att skicka information eller reklam till dig om Studylore och/eller Studylores produkter och tjänster samt information eller reklam från och/eller om våra samarbetspartners."
(Tveksamt om färgen ska vara svart eller röd här, men du som läser förstår säkert ändå.) 
Sånt gör inte jag. Inte via bloggen och inte via Facebookgruppen. Listan (den som ni använde och som jag  har skapat) använde jag inte ens själv för utskick när jag arrangerade en flippkonferens i slutet av vårterminen.
Jag tycker att det är en märklig jämförelse mellan min blogg och ert (låsta) forum. Ärligt, ni kan inte mena det!
Jag släpper in alla med ärliga syften i Facebookgruppen. Utan att begära någon registrering. Vet ni varför facebookgruppen är låst? Därför att det har hänt förr att någon har försökt dra nytta av lärares goda vilja. Jag kände mig tvungen att låsa efter den första incidenten, vilket var väldigt tråkigt. Efter det så kontrollerar jag varje ansökande medlem innan jag släpper in dom i forumet. Hittills 9640 stycken. Tyvärr misslyckas jag ibland, vilket leder till spam i forumet eller att jag blir tvungen att reda upp andra oredor. Typ det jag gör just nu. Varför inte ringa upp mig och skälla ut mig för att jag har fel åsikter? Det gjorde Studi. De letade reda på mitt telefonnummer fastän det inte fanns registrerat någonstans. Det är till att vara enveten om man vill komma åt folk.


Fortfarande gör jag allt utan en enda krona i betalning och fortfarande med syftet att Flippagruppen ska vara ett tryggt ställe att kunna dela på.



"9. Jämförelser med andra företag som Studi.se.
Studylore är en social nätverkstjänst som möjliggör skapande, redigeringar och delningar av undervisningsmaterial för lärare, elever och alla andra som känner att tjänsten tilltalar deras sätt att lära ut. Till skillnad från många andra tjänsten konsumeras undervisningsmaterialet i klassrum online och inte fysiska klassrum (likt t.ex. lektion.se). Till detta har vi valt att lägga till statistik på social aktivitet och inte på quiz som många andra företag väljer att göra. Med denna statistik kan förhoppningsvis "The Big Five” enklare analyseras.

Studi.se erbjuder färdiga ”paket” på viktiga ämnen. Det tycker vi är fel att klanka ned på. Speciellt eftersom deras användare uppenbarligen tycker att det är värt att betala för deras tjänst. Det ska Studi.se ha en eloge för. Vi beundrar dem eftersom de har funnit sin nisch och vi för närvarande söker efter vår. Men en viktig skillnad mellan Studi.se och Studylore.com är att den sistnämnda inte tar betalt för lärares material eller användningen av dem, utan tar betalt för statistiken som utvinns av interaktionen i forumen, kring materialen och i klassrummen. Alla kärnfunktioner är och kommer att förbli gratis att utnyttja, och materialen vill vi inte ta betalt för då det skulle innebära att vi blir en motsvarighet till en ”self-publishing”-plattform som Amazon. Det strävar vi inte efter och har inte som mål att sträva efter. Målet och visionen är att lätta trycket för lärare likt vår mor, som varit sjukskriven två gånger, och göra världen lite bättre. Om det så är marginellt, ”So be it", men det kommer oavsett att vara värt det. Om inte för andra så för oss själva.

Bra att försöka förklara för mig vad undervisning online är. Tror att ni trampade i fel getingbo där.
The Big Five? Hur ska jag analysera det genom statistik menar ni? Jag vill inte veta hur många gånger någon har kommenterat eller loggat in. Jag vill veta vad eleverna har svarat och därigenom hur jag ska hjälpa dom vidare. Det kan man inte föra statistik med. Om det är vad ni tror att The Big Five går ut på - läs om och läs rätt.
Studi är anledningen till att Flippaforumet på Facebook är låst. Jag är inte särskilt förtjust i deras affärsmetoder eller bortförklaringsmodeller heller. 
Tittar man i ert policydokument har ni en märklig inställning till Creative Commons och äganderätt. Och kom igen - ert syfte är inte att alla lärare enkom ska använda grundfunktionerna. Det framgick mycket tydligt tidigare att ni vill ha igen pengarna ni har satsat. Nästan så att det var lite synd om er annars. Ni som har offrat er så välvilligt. 
Jag är (om vi nu ska tala om ålder, vilket jag inte har något problem med) idag 47 år och 284 dagar gammal. Det innebär att jag inte är född igår.


"Avslutning
Vi hoppas att vi med denna replik ha givit vår syn på vårt misstag, samt kunnat ge en lite ökad inblick i vilka vi är och vad vi står för. Vi är obekvämt medvetna om att vårt tillvägagångssätt kan ha varit okonventionellt och skadat vårt framtida rykte. Och det är vi riktigt besvikna över. Därför ber vi uppriktigt om ursäkt."

Jag tycker inte att svaren var särskilt tydliga eller att de tog bort foget för min kritik. När jag läser er "avslutning" verkar ursäkterna mest framkomna av det faktum att ni själva har förlorat på att ni blev påkomna med handen i kakburken, än att ni kan ha skadat någon annan.


"Med vänlig ursäkt,
Studylore"

Tack för ursäkten.
Ni har fortfarande inga namn eller så? 

Med vänlig hälsning
//Karin Brånebäck, lärare, bloggare och administratör för facebookgruppen Flippa klassrummet (bland annat)

0 kommentarer :

Skicka en kommentar