14 december 2014

Var är alla hur och varför?

Det är allt fler kommuner och andra skolhuvudmän som ser till att eleverna får bättre tillgång till egna digitala verktyg. Lärplattor och datorer delas ut och allt fler har en-till-en när det gäller antalet. Det glädjer mig. Samtidig så blir det då inte längre någon större nyhet att eleverna får varsin dator. Självklart är det en nyhet för eleven själv, för skolhuvudmannen. Men det är trots allt inte särdeles nytt för en skola i Sverige. Jag förstår glädjen. Jag gläds med i glädjen. Men att läsa om och om igen att nu har den skolan eller den kommunen infört en-till.en, det känns ändå lite tragiskt.

Varför säger jag att det är tragiskt? Konstaterade jag inte nyss att det var jättebra?
Förklaringen är enkel. Att varje elev får varsin enhet säger absolut ingenting. Jämför det med att ge eleverna papper och penna. Vad leder det till? Att bara ge dom papper och penna... Ingenting, eller hur. Möjligtvis så börjar eleverna skriva eller rita något och det är väl okej. Men i skolan har vi ett uppdrag och ett innehåll i kursplanerna att följa. Så lärarens uppgift blir att låta penna och papper bli medel att nå kunskapskraven för eleven.

Vilken skola skulle ropa ut:
Vi har köpt in pennor och papper till alla våra elever!
(Ja jo, även det kan bli ett bekymmer i en hårt åtdragen verksamhet, jag vet det, men jag tror du förstår.) Det skulle låta konstigt i våra öron. Ändå ropar skola efter skola ut att de nu kör en-till-en. Det säger mig ingenting.
Jag väntar fortfarande på den skola som istället berättar vilken pedagogik de tänker arbeta med i samband med införandet.
Vilka förkunskaper har lärarna för att arbeta med IKT för att uppnå kunskapskraven?
Hur ser lärarnas fortbildning inom IKT ut?
Hur förbättras kunskapsinlärningen för eleverna med hjälp av digitala verktyg på er skola? Inte bara att de gör det (för det har ni läst någonstans). Hur?
Hur arbetar skolan med digitala verktyg?
Hur väl bekanta är lärarna med att arbeta med IKT. Blir det samma samma sak som förr, men nu med hjälp av datorer, eller har ni tänkt om? Utvecklat?
Hur har skolan förberett för att alla elever ska få en egen lärplatta? Eller är det något som kastas ut och sen vet vi alla att "vi kommer att lär oss eftersom".

Och jag undrar också
Varför?
Vad var det som ledde fram till beslutet att alla elever skulle ha en egen dator? Är det något vi har eftersom "dagens samhälle kräver att vi har det"? Är det för att "alla andra har det"? Kanske för att vinna elever till skolan. En dator till varje elev gör i alla fall både elever och föräldrar lyckliga. Men mitt i den lyckan får vi inte glömma att det är väldigt dyra "presenter" till eleverna om det inte finns en tanke bakom. Eller om det inte är pedagogik som är grundstenen.

I mina ögon är pedagogik med datorer och utan datorer ännu inte riktigt samma sak. Just för att det borde vara samma sak. Men det går inte att överföra det vi alltid har gjort rakt av till den digitala pedagogiken. Jag önskar att jag inte gjorde skillnad. Att arbeta med datorer innebär att du behöver göra en mental flipp för att inte förlora de fördelar som de digitala verktygen har.

Nästa gång jag läser om en skola som infört digitala verktyg så hoppas jag få läsa om hur och varför istället. Det skulle ge mig mer glädje att se att de digitala verktygen inte bara finns där, utan att faktiskt även tankarna kring de digitala verktygen också gör det.


2 kommentarer :

  1. Ett av mina "hur" heter delade Google Drive-dokument, ett ovärderligt verktyg i svenskundervisningen.
    Varför? jo, för att det möjliggör en effektiv och smidig formativ bedömning. Många lärare låter eleverna bara använda datorerna som skrivmaskiner, och det är synd. Lärare behöver inspiration och konkret fortbildning om digitala verktyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att vi är på väg att ändra fokus och att det blir en icke-fråga.

      Radera