1 februari 2015

Det ska vara jobbigt att undervisa

Jag funderar många gånger på varför vi tar genvägar. Egentligen är det inte så konstigt, men jag tänker på det ändå. Livet går förmodligen ut på att försöka förenkla tillvaron. Det är anledningen till att vi har uppfinningar som hjulet, kylskåp och elvispar. Jag kan tänka mig att strävan efter förenkling gör att vi tjänar både tid och pengar. Dessutom kan det ge oss mer fritid. Det är inte så illa det heller.
Ändå.
Vissa saker vet jag inte om det finns ett självändamål med att förenkla.

Jag brukar säga till mina elever när de kämpar extra mycket med något att det tyvärr inte finns ett litet chip jag kan stoppa in i deras öra så att de kan förstå det hela omedelbart. Kanske vore det bra. Välj vilken utbildning du vill ha, sätt in rätt chip och du kan ta vilket yrke du vill. Kanske kommer framtiden tycka att det här blogginlägget har någon sorts naiv charm. Det kanske går att göra så här i framtiden.
Men jag menar att det ändå skulle förta nöjet en del att av kunskapssökande och lärande. Tänk efter. Vad är roligast - ett korsord som redan är ifyllt eller det du får kämpa en del med själv för att hitta de rätta orden till. Hur många vuxna sitter fortfarande med barnkorsorden och hur många försöker utmana hjärnan med ett riktigt svårt korsord utifrån den egna förmågan. Om vi nu ska prata korsord. Även om du inte roas av korsord, så tror jag att du förstår vad jag menar.

Utbildning kräver att vi ständigt tänjer på hjärncellerna en liten bit till. Vi börjar inte med komplicerade ekvationer i första klass. Vi bygger. Vi utvecklar.
Så din uppgift som lärare är att hitta var varje elev befinner sig och sen utmana lite till. Eller mycket till.

När vi däremot ska hitta material till vår undervisning så vill vi inte utmana oss. Då letar vi efter förenklingar. Jag håller med. Det är enklare att flippa ett klassrum om du lånar filmer istället för att göra dom själv. Frågan är om det blir så mycket bättre undervisning. Jag ser en risk i att låna filmer. Jag ser en ännu större risk i att låna väldigt många filmer.
Kom igen nu. En risk är inte samma sak som ett absolut faktum. Men för att det inte ska bli ett absolut faktum så behöver du vara medveten om risken. Det är därför jag är lite smått allergisk mot stora portaler med "undervisningsfilm". Det är lätt att tro att det enda du behöver göra är att låna en film och "skicka" hem den till dina elever. En i veckan. Klart. Eller också så är det så pass bekvämt att du med dina goda intentioner (ju mer tiden går) glömmer bort att hålla kvar styrfarten. Ett klassrum blir inte flippat bara för att du "skickar hem" filmer varje vecka. Det viktiga i det flippade klassrummet är tanken. Att hålla kvar fokus på vad du vill med undervisningen för att den på bästa sätt ska ge varje elev mest.

De mest meningslösa läxorna är de som skickas hem bara för att det ska skickas hem. Att enbart leverera en film hem ger inte ett mervärde. Du behöver veta syfte och mening med flippen. Är det säkert att någon annans upplägg ger det dina elever behöver? Jag tycker dessutom att det absolut bästa är att samla allt material dina elever behöver på ett enda ställe. (Om nu inte uppgiften går ut på att leta efter saker på nätet.) Att lägga allt de behöver på en blogg är det bästa. Om det ligger öppet utmanar du också i det dig själv att tänka på hur du formulerar dina flippar. I en förlängning också hur du lägger upp undervisningen i klassrummet, dvs hur du bäst utnyttjar den frigjorda tiden i klassrummet.

Tro nu inte att det är enbart så här jag tänker angående flippat material. Lärare söker lika mycket genvägar i vanliga läromedel.
"Den här boken är bra, för den följer läroplanen."
Visst är det bättre än att använda läroböcker från 1935 (den som hängt med i nyhetsflödet angående betyg i årskurs 4 förstår referensen med årtalet), men det fråntar dig inte ansvaret för att anpassa materialet till dina elever. Om du använder en lärobok från sidan 1 till sidan 137 så har du säkert inte missat något ur läroplanen, men det är ingen garanti för att alla dina elever har kunnat ta till sig innehållet.

Det går inte att bygga sin undervisning till 100 % på innehållet i en lärobok. Det går inte att bygga sin undervisning till 100 % på någon annans flippfilmer. Jag vill hävda att om du gör det så tappar du elever på vägen fram till slutmålet. Meningen är inte att alla elever ska ha hört det ämnesmässiga innehållet så som det finns skrivet i Lgr 11 eller Gy 11. Vår uppgift är att se till att alla har tagit det till sig och förstått det. Reflekterat över det. Kan analysera och jämföra samt redogöra för.
Finns det ingen egen lärartanke som åtminstone kompletterar färdiggjorda flippfilmer så har du tagit den där genvägen som kanske inte är den bästa för alla elever. Jag säger inte att det är enkelt. Men hade det varit enkelt så hade vi haft det där färdigprogrammerade chippet.

Det går inte att förenkla bra undervisning. Ändå är det vad vi så ofta strävar efter. Jag vill be dig sluta med det. Åtminstone sluta förenkla till den grad att du slutar tänka kring din undervisning. För vore det så enkelt som att enbart skicka hem" färdiggjorda" flippfilmer eller följa boken till varje punkt och stor bokstav, så skulle vem som helst kunna göra vårt jobb. Och så är det faktiskt inte.

Vi kan inte tvinga in kunskap i våra elever. Undervisning bygger på att elever tar ansvar för sitt lärande. Men för att de ska kunna göra det så gäller det här:
Det är inte elevens jobb "att hänga med" utan lärarens jobb att undervisa så att alla hänger med. 

Climbing, CC (by), Nani

4 kommentarer :

  1. Jag brukar säga att det inte finns några piller att köpa på apoteket, med någon mirakelkur. Håller med om att det gäller såväl elever som lärare. Som vanligt handlar det om BALANS och medvetenhet. Liksom tid och kraft förstås, god undervisning kräver tid för förberedelse, uppföljning, utveckling. Detta är både jobbigt, svårt och väldigt, väldigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än att hålla med. Om det var enkelt vore det inte lika roligt. Det gäller att inte låta det slå över åt det ena eller andra hållet och det kan definitivt variera över tid.

      Radera
  2. För att inte tala om alla arbetsblad och häften från lektion.se som eleverna sitter med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vågar knappt tänka på hur oinspirerande sådant kan vara för eleverna.

      Radera