1 januari 2016

Emoji Exit Ticket

Många gånger är det enkla bra. Ibland kan en enkel idé utvecklas. Inte för att det är nödvändigt, utan för att det blir lite roligare helt enkelt. När vi jobbar med formativ bedömning och bedömning för lärande är det bra att ha enkla metoder att använda sig av för att få koll på lektionen gick. Exit tickets är just en sån metod. Om du inte känner till grundmetoden så är det inte svårare beskrivet än att eleverna på t.ex. en lapp skriver ned vad de lärt sig, undrat över eller tycker om lektionen på annat sätt. Tanken är att du utifrån det sen ska kunna arbeta med din undervisning utifrån den positionen. Har eleverna förstått lektionsinnehållet? Behöver du förbättra eller lägga till något eller kan du gå vidare?

Ett inpass så med ett litet tvärkast...
Twitter kan vara väldigt intensivt och... ja i brist på bättre ord så väljer jag - tveksamt. Det finns en hel del påTwitter som jag inte vet känner om jag vill vara kvar där eller inte. Fast om en eller annan fick avgöra det så fick jag inte bestämma det själv. Man måste stanna och ta debatten. Tydligen. Nåväl, jag väljer att inte alltid ge mig in i alla diskussioner som jag följer alla gånger. Mitt val.
Men det som är bra på Twitter överväger många gånger och jag blir kvar. Jag följer inte bara svenska twittrare och i kombination med det fina med twitter att saker sprids (också) på ett bra sätt. Så idag fick jag nyss via någon som fått det via någon annan syn på en bra idé. Enkel och genial. Uppehovskvinnan bakom den enkla idén heter Kate Jones och bor i Wales.
Att översätta idén är bara en tweet bort.


Så sagt och gjort. Det här bygger alltså på att man använder exit tickets, men med en liten rolig twist. För alla oss som gillar det digitala perspektivet. Eller kanske även om man inte gillar det digitala, men kan "stå ut med" emojis. Det skulle säkert fungera att digitalisera den här idén när jag tänker efter. Men tills dess så ger jag er nu den svenska översättningen:


Inser när jag nu precis har publicerat inlägget att det just kanske skulle gå att använda emojis för att utvärdera diskussioner på Twitter. Eller sociala medier över huvud taget.
Alltid retar det någon. ;)

0 kommentarer :

Skicka en kommentar