13 februari 2016

Problematisera TBF

Nu tänker jag sätta näsan i ett getingbo. Beredd? Bra då kör vi:

Jag har ett längre tag funderat på The Big Five (TBF). Inte bara för att se hur jag kan använda mig av det i min undervisning.
Det är trist att TBF har fått sånt fäste att vi (somliga = allt för många?) missar att det inte är TBF som ska bedömas. Fokuset på TBF är en utmärkt grundförståelse för att hitta kärnan i de olika ämnena så att Lgr11 inte känns lika spretig. Men det känns också som en affärsidé som till viss del går lite över styr ifall vi tror att vi lotsar eleverna rätt per automatik bara vi köper Tummen upp. Nu ska det tilläggas att jag inte bara är lite smått "allergisk" mot Tummen upp-böckerna. Jag ogillar över huvud taget argumentet "Vi köper dom här böckerna, för dom går helt enligt Lgr11!"
Det är som att det då blir tillåtet att helt slå på autopiloten och sluta fundera så mycket över undervisningen själv.

Jag är tveksam till tidningen Heja också. All den här tveksamheten beror helt enkelt på att det är Lgr11 vi ska följa och inte någons tolkning av den boken. Vi lärare behöver stöd i vår undervisning, men ska den verkligen vara utformad på ett sätt som gör att vi följer böcker eller tolkningar snarare än orginalet? Dessutom mer eller mindre slaviskt för att de är skapade efter ett visst koncept som vi inte reflekterar så mycket över? Gör det våra elever mer kvalitetssäkrade för att de har arbetat färdigt med vissa böcker eller vet vilka förmågor de ska arbeta med enligt TBF? Ja, det förenklar lärarlivet, men innebär det att det blir bättre för våra elever? Om nationella provet tar upp en fråga som inte är baserat på Tummen upp (och jag har en känsla av att de lär göra det.) så är våra elever kanske  lite "rökta". Kan vi försvara det? Nu tänker jag inte bara på vissa böcker, utan jag tänker på hela tankesättet. Kan man hoppa på ett tåg och sen följa den rälsen utan det minsta stickspår? När jag märker att en del lärare tror att vi ska bedöma eleverna efter TBF istället för kunskapskraven, då blir jag lite orolig.

Jag skrev ett inlägg omkring just det här i TBF-gruppen på Facebook en gång. Jag tyckte att vi behövde problematisera det hela lite mer och att vi inte kunde ha 100 % fokus på TBF. Oj vad jag fick höra vad fel jag hade! Jag tänkte att in i den "getingbos-diskussionen" ger jag mig inte igen. Det fick vila.
Tills nu.

Five Years, CC (by), Michael Ruiz

2 kommentarer :

  1. Klokt när det gäller autopiloten är jag helt med och vill passa på att påpeka att en pilot enligt uppgift aldrig kan skylla på autopiloten utan alltid är ansvarig. Precis som vi lärare inte kan låta bli att ta ansvar för det stoff och de metoder vi väljer att våra elever ska nyttja (läroplanen stadgar bara att undervisningen ska vara allsidig, demokratisk och varierande).

    SvaraRadera