Hur bar vi oss Ät innan Inernet? Den hÀr listan med förslag pÄ de 50 bÀsta apparna för lÀrare hittade jag tex ute i vimlet pÄ en av de sidor jag brukar följa. Eftersom man fÄr dela den fritt sÄ fortsÀtter jag pÄ den banan, sÄ att fler kan hitta den. Jag tÀnker alltsÄ inte ta Ät mig nÄgon cred för det hÀr utan skickar den vidare frÄn er till Terry Heick. Ta förslagen med en nypa salt. Appen Phonics Genius Àr tex tÀnkt med utgÄng frÄn att du Àr engelsktalande, men jag antar att den gÄr bra att anvÀnda Àven för den som lÀr sig engelska. Du behöver scrolla ned en bit för att se apparna och glöm inte att det finns ytterligare en sida att blÀddra fram
23 november 2015
8 november 2015
Analoga tankar pÄ min digitala plats
Jag har tÀnkt pÄ det lÀnge... och i torsdags sÄ gjorde jag det Àntligen. Jag tog med mig Huckleberry och gick ut pÄ lunchrasten. I ett hörn av skolgÄrden stÄr nÄgra bÀnkar och dÀr satte jag mig ner. NÄgra barn som satt pÄ bÀnkarna redan undrade vad det var för en bok. Jag sa att det var en spÀnnande bok som handlade om att fÄ vara fri. Ville nÄgon lyssna?
I 30 minuter satt ett antal fjÀrdeklassare högt och lÄgt pÄ bÀnkarna. Jag lÀste och vi stannade upp nÀr vi behövde för att prata om hur man bÀst grÀver sig ut ur ett skjul, vad ordet "mod" innebÀr och vad frihet egentligen betyder. Ingen ifrÄgasatte pÄ ett negativt sÀtt vad nÄgon annan tyckte och tÀnkte. Alla fick utrymme, Àndrade Äsikt eller formulerade om oss. Det fanns inga mÄsten eller krav. NÀr klockan ringde sÄ skingrades vi och de vanliga lektionerna tog vid.
I fredags satte jag mig Äter pÄ bÀnken och snabbt fylldes de andra sittplatserna av mina ivriga litterÀra medresenÀrer.
Det hÀr Àr ett exempel pÄ en analog interaktion tillsammans med elever. Elever som jag egentligen inte undervisar, men som jag hittade en gemensam ro tillsammans med. För att lÀsa Àr rofyllt. Det vidgar tankevÀrldar, resonemang och analysförmÄgan. Trots att jag ofta propagerar för mer och (framför allt) bÀttre anvÀndande av IKT i skolan sÄ ser jag ingen anledning att slÀppa det analoga lÀrandet. Egentligen ser jag ingen anledning till varför vi ska sÀrskilja det genom ord. Digitalt eller analogt. Det handlar om lÀrande. Ibland i en enkelhet som inte krÀver sÄ mycket mer Àn att vi faktiskt gör det. Vi tÀnker ibland sÄ vÀldigt mycket. Vi skriver ocksÄ en hel del. Men hur ofta gör vi det faktiskt. Hur mÄnga gÄnger hittar vi hinder istÀllet för att göra. Inte för att det inte finns mycket att göra som lÀrare, men ibland blir alla mÄsten nÄgot som stÄr ivÀgen för enkelt lÀrande.
Man mĂ„ste inte heller tycka att allt mĂ„ste vara digitalt, bara för att man generellt sĂ€tt tycker att den kunskapen om hur vi arbetar med digitala verktyg i skolan mĂ„ste bli bĂ€ttre. Ăr man en person som ofta och gĂ€rna pratar om det viktiga med digitala verktyg, sĂ„ verkar somliga tro att det Ă€r samma sak som att vara emot analogt lĂ€rande. Men som jag skrev, jag finner ingen motsĂ€ttning i de bĂ€gge varianterna. Det enda Ă€r att vi ofta Ă€r sĂ„ mycket skickligare pĂ„ analogt och dĂ„ krĂ€ver det digitala en del mer av oss om det ska bli bra.
Fast mÄnga gÄnger verkar det som att vi bara fÄr tycka en sak. Om inte annat sÄ tillskrivs oss Äsikter som trycker in oss i det ena eller andra hörnet, fastÀn det inte Àr hela vÄr lÀrartanke.
PÄ Twitter har du 140 tecken pÄ dig att skriva rÀtt formulering. Och det mÄste bli rÀtt frÄn början.
@nÄgon SÄ Àr det inte alls
@nÄgonannan Du har fel
@nÄgonannantill SÄ kan du ju inte tycka
@jag FörlÄt om jag uttryckte mig fel
@nÄgon Varför skrev du sÄ dÄ
@nÄgonannan Det borde du ha tÀnkt pÄ frÄn början
@jag Jag menade sÄ hÀr Och jag gör pÄ flera sÀtt
@nÄgonannantill Men du skrev ju inte sÄ
@nĂ„gon Ăr det alla dina kompisar som tycker sĂ„
@jag Jag skrev sÄ, men lÄt mig förklara mig
@nÄgonannan Nej jag vÀljer att missuppfatta För du skrev sÄ frÄn början
@jag Jag ger upp Ta bort mig frÄn trÄden tack
@nÄgon Nej nu mÄste du faktiskt diskutera vidare
@nÄgonannantill Hon gör alltid sÄ dÀr
SÄ nÀr du twittrar sÄ mÄste du vara klockren frÄn början i dina 140 tecken. Det ges inte utrymme till missförstÄnd, möjlighet att klargöra eller formulera om dina ord. Om du tycker pÄ ett sÀtt sÄ ska du skriva exakt sÄ och tycka det för all framtid. Det finns inga grÄzoner. Om du gillar digitalt lÀrande sÄ kan du vÀl inte se det goda i att lÀsa samt diskutera böcker med barn. Eller?
Vi skildes Ät frÄn frÄn skolgÄrdshörnet med bÀnkarna.
De ropade till mig:
"Du kommer vÀl tillbaka pÄ mÄndag?"
I 30 minuter satt ett antal fjÀrdeklassare högt och lÄgt pÄ bÀnkarna. Jag lÀste och vi stannade upp nÀr vi behövde för att prata om hur man bÀst grÀver sig ut ur ett skjul, vad ordet "mod" innebÀr och vad frihet egentligen betyder. Ingen ifrÄgasatte pÄ ett negativt sÀtt vad nÄgon annan tyckte och tÀnkte. Alla fick utrymme, Àndrade Äsikt eller formulerade om oss. Det fanns inga mÄsten eller krav. NÀr klockan ringde sÄ skingrades vi och de vanliga lektionerna tog vid.
I fredags satte jag mig Äter pÄ bÀnken och snabbt fylldes de andra sittplatserna av mina ivriga litterÀra medresenÀrer.
Det hÀr Àr ett exempel pÄ en analog interaktion tillsammans med elever. Elever som jag egentligen inte undervisar, men som jag hittade en gemensam ro tillsammans med. För att lÀsa Àr rofyllt. Det vidgar tankevÀrldar, resonemang och analysförmÄgan. Trots att jag ofta propagerar för mer och (framför allt) bÀttre anvÀndande av IKT i skolan sÄ ser jag ingen anledning att slÀppa det analoga lÀrandet. Egentligen ser jag ingen anledning till varför vi ska sÀrskilja det genom ord. Digitalt eller analogt. Det handlar om lÀrande. Ibland i en enkelhet som inte krÀver sÄ mycket mer Àn att vi faktiskt gör det. Vi tÀnker ibland sÄ vÀldigt mycket. Vi skriver ocksÄ en hel del. Men hur ofta gör vi det faktiskt. Hur mÄnga gÄnger hittar vi hinder istÀllet för att göra. Inte för att det inte finns mycket att göra som lÀrare, men ibland blir alla mÄsten nÄgot som stÄr ivÀgen för enkelt lÀrande.
Man mĂ„ste inte heller tycka att allt mĂ„ste vara digitalt, bara för att man generellt sĂ€tt tycker att den kunskapen om hur vi arbetar med digitala verktyg i skolan mĂ„ste bli bĂ€ttre. Ăr man en person som ofta och gĂ€rna pratar om det viktiga med digitala verktyg, sĂ„ verkar somliga tro att det Ă€r samma sak som att vara emot analogt lĂ€rande. Men som jag skrev, jag finner ingen motsĂ€ttning i de bĂ€gge varianterna. Det enda Ă€r att vi ofta Ă€r sĂ„ mycket skickligare pĂ„ analogt och dĂ„ krĂ€ver det digitala en del mer av oss om det ska bli bra.
Fast mÄnga gÄnger verkar det som att vi bara fÄr tycka en sak. Om inte annat sÄ tillskrivs oss Äsikter som trycker in oss i det ena eller andra hörnet, fastÀn det inte Àr hela vÄr lÀrartanke.
PÄ Twitter har du 140 tecken pÄ dig att skriva rÀtt formulering. Och det mÄste bli rÀtt frÄn början.
@nÄgon SÄ Àr det inte alls
@nÄgonannan Du har fel
@nÄgonannantill SÄ kan du ju inte tycka
@jag FörlÄt om jag uttryckte mig fel
@nÄgon Varför skrev du sÄ dÄ
@nÄgonannan Det borde du ha tÀnkt pÄ frÄn början
@jag Jag menade sÄ hÀr Och jag gör pÄ flera sÀtt
@nÄgonannantill Men du skrev ju inte sÄ
@nĂ„gon Ăr det alla dina kompisar som tycker sĂ„
@jag Jag skrev sÄ, men lÄt mig förklara mig
@nÄgonannan Nej jag vÀljer att missuppfatta För du skrev sÄ frÄn början
@jag Jag ger upp Ta bort mig frÄn trÄden tack
@nÄgon Nej nu mÄste du faktiskt diskutera vidare
@nÄgonannantill Hon gör alltid sÄ dÀr
SÄ nÀr du twittrar sÄ mÄste du vara klockren frÄn början i dina 140 tecken. Det ges inte utrymme till missförstÄnd, möjlighet att klargöra eller formulera om dina ord. Om du tycker pÄ ett sÀtt sÄ ska du skriva exakt sÄ och tycka det för all framtid. Det finns inga grÄzoner. Om du gillar digitalt lÀrande sÄ kan du vÀl inte se det goda i att lÀsa samt diskutera böcker med barn. Eller?
Vi skildes Ät frÄn frÄn skolgÄrdshörnet med bÀnkarna.
De ropade till mig:
"Du kommer vÀl tillbaka pÄ mÄndag?"
Jag lÄnar din bild, Marika. Hoppas att det Àr ok. |