8 februari 2016

Geografens Periscope

Det kanske är för tidigt att skriva det här inlägget... Det är bara det att när idén väl hoppat in i mitt huvud så går det inte att släppa och jag behöver få något sorts utlopp för min idé, även om jag inte kan skriva allt nu.
Jag brukar kalla såna idéer för "grisblinkningar". Ni vet som Madicken som får sina idéer lika snabbt som en gris blinkar. Alla idéer blir inte alltid 100 % perfekta och ibland inte ens genomförda, Det som jag har i huvudet just nu är en som kräver ett blogginlägg samtidigt som man lyssnar på Kim Larsen och Queen. (Den som har samma musiksmak som jag förstår vad jag menar, annars går det bra att fylla på med någon annan energisk och inspirerande musik.)

Tillbaka till grisblinkningen.
Mina elever har fullkomligt älskat Geografens testamente. För mig har programserien blivit en absolut modern klassiker och undervisar jag i geografi så ser jag definitivt till att få med programmen i min undervisning. Så nu i år ska vi läsa om Norden. Eller ja det har vi redan gjort. Spänningen kan inte bli värre när 25 elever (i två klasser) kryper ihop tätt tätt och så nära de bara kan komma varandra och hoppas att Holger och Mårtensen ska klara sig. Absolut högst puls och skräckindex hade vi under äventyret på Svalbard. Men utan att avslöja något om slutet (ifall du mot förmodan inte har sett serien) så kan vi säga att äventyret slutade lyckligt och med väl genomförda tvärredovisningar i båda klasserna.

Så - dags för Europa!
Mina elever är så väl medvetna om att det inte finns något Geografens testamente för Europa. Nu är det visserligen på gång, men vi kan inte säkert veta ifall det hinner bli färdigt innan vi slutar 6:an nästa år. Så vad gör en fröken som känner sin desperata längtan efter mer Holger och Mårtensen samt därtill på köpet en hel del lärdom och kunskap? Jo, fröken sätter igång ett eget projekt Geografens testamente i klasserna. Självklart skriver vi våra egna förslag till hur de två hjältarna susar vidare. Nu genom Europa och alldeles säkert med en hel hög svartgeografer efter sig. Mårtensen kommer att göra sig illa flera gånger om, Holger kommer att vara alldeles för snäll och i slutet ligger en skatt och väntar.

Men självklart tappar vi inte fokus från Läroplanen. Vi har gått igenom vad det är som vi behöver få med och kunna. Vi kommer att gå igenomolika natur- och kulturlandskap, var befolkningen bor och varför, kartkunskap och namngeografi. Allt ska vävas samman i berättelsen. Så när vi gått igenom vilka kunskapskrav så kontrollerade vi att även Holger och Mårtensen klarade av kunskapskraven i serien. Vi kunde ge godkänt på den punkten och nu behöver vi bara visa att vi är minst lika bra på att hålla det fokuset vi också.

Så idag satte sig de båda klasserna på var sin lektion och gick igenom kartan. Med stöd även av annan fakta kunde vi göra en första grov indelning av Europa. Hur delar man in så många länder i bara åtta delar? Många tankar och förslag kom fram. Lite dokumenterade jag med Periscope. Eleverna fick i livesändning helt enkelt förklara hur de funderade kring uppdraget de hade. Jag måste säga att det gav mina elever lärde sig en hel del av att i live-sändning kunna förklara sin tankeprocess. De förklarade inte bara vilka länder det lagt in i olika grupper utan även varför. Bra mycket mer spännande och verkligt än att enbart berätta för en fröken som går runt i klassrummet.

Så idag landsatte jag inte bara idéen med att göra vårt eget förslag till Geografens Europa, Vi fick också in en del Periscope, vilket jag faktiskt tyckte gagnade undervisningen mycket.
Nu håller vi tummarna för att resten av projektet går lika bra. Båda klasserna räknar med att få med sina namn i eftertexterna när Geografens testamente Europa äntligen kan ses.

Periscope CC (by)Ognjen Odobasic

2 kommentarer :

  1. Bra idé, ska göra något liknande, vi längtar också, men det kan ju ta tid.
    Eva Lind

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Längtar också så jag provar din grej.

    SvaraRadera